tiistai 26. kesäkuuta 2012

Fiilistä

Tavoittelen nykyään maksimaalista fiilistä joka treeniin ja miksen jopa joka hetkeen elämässä. Tunnen kehoni aika hyvin ja tiedostan että treeni jonka teen väsyneenä ja en inspiroituneena on selvästi vähemmän hyödyllinen riippumatta sen sisällöstä. Jos olen onnellinen treeneihin mennessä ja myös sieltä poistuessani tiedän että olen onnistunut. Mikä sitten luo minulle sitä hyvänolon tunnetta että yleensä jaksan hommaan panostaa?

Olen viimeiset 3 vuotta ollut onnellisessa asemassa jossa minulla on ollut ympärillä ihmisiä jotka ovat yhtä innostuneita uinnista kuin minäkin. Olen huomannut että uinnista puhuminen ja sen kehittäminen eteenpäin on minulle jopa tärkeämpää kuin oma uintini. Huomaan usein niin Amerikassa kuin Suomessakin ollessani keskustelevani 8 tuntia päivässä urheilusta ja kaikkeen siihen kuuluvasta (tämä siis koulupäivien ulkopuolella). Usein olen jo ennen treeniä niin liekeissä jostain oivalluksesta että palan halusta kokeilla sitä käytännössä. Inspiroivat ihmiset jotka jakavat mielenkiintosi tuovat merkitystä ja lisä motivaatiota arkeen. Niin se vain on, sosiaalinen kanssakäyminen parantaa uintisuoritusta!

Selvät tavoitteet. Yritän olla ikinä menemästä uimahallille tai puntille ilman tavoitetta. Pyrin asettamasta itselleni kovin pitkän tähtäimen tavoitteita, koska aikaisemmin tunsin että ne rupesivat liikaa hallitsemaan elämääni. Lyhyet esim. viikon mittaiset jaksot jonkun asian kehittämiseksi toimivat ainakin itselläni. Tämä on syy miksi uintiani voisi sanoa yksityiskohtaiseksi, olen hyvä käännöksissä, pintautumisissa jne. joissa yleensä suomalaiset eivät pärjää. Treenaan yleensä yhtä yksityiskohtaa täysillä hetken jonka jälkeen annan sen ikään kuin tapahtua fokukseni ulkopuolella. Myöhemmin palaan asiaan uudelleen ja kehitän sitä edelleen eteenpäin. Aikaisemmin ajattelin tälläisten lyhyiden innostumisjaksojen olevan haitallisia koska en ollut tarpeeksi pitkäjänteinen, nyt kuitenkin ajattelen niiden olevan sopivia minun luonteelleni ja tarjoavan ärsykevaihtelua muuten monotoniseen uintiharjoitteluun.

Kuten ystäväni tietävät on hyvä ruoka tärkeä asia päivittäistä rituaaliani. Näen itseensä rahan laittamisen sijoittamisena tulevaisuuteen ja en usko että olisin aloittanut esim. tätä blogia ilman muutoksia joita olen ruokavaliooni tehnyt. Ruoan kuuluu antaa lisää energiaa ja hyvää oloa päivään, mutta valitettavan usein näen tämän monilla urheilijoilla täysin päinvastaisena. Tutkikaa miten ruoat vaikuttavat psyykkeeseen tai kehoon ja karsikaa haitalliset tekijät pois (lisäämällä hyvät jutut mukaan). Itse yritän syödä aina ja kaikkialla mahdollisimman hyvin rahaa säästämättä. Samaan pakettiin eli elämäntapoihin voisin lisätä unen. Itse huomaan selvän eron energiassani jos olen mennyt riittävän aikaisin nukkumaan, tätä kirjoitusta näppäilen klo 4.35 aamulla hyvin nukutun yön jälkeen. Jostain syystä olen valmis valloittamaan maailman aamuisin kun taas illat ovat minulle luonnollista lepoaikaa. Siksi teenkin suurimman osan harjoittelustani aamulla.

Hyvän mentaalisen ja fyysisen energian luominen on mielestäni tärkeätä kaikille mutta erityisesti urheilijoille. Mitä teit kun uit sen jo legendaariseksi muodostuneen treenin? Onko onnistuneiden treenien välillä jotain yhteistä niihin valmistautuessa? Jälleen kerran tärkeintä on huomioida ja tarkkailla omaa tekemistään ja löytää yhteyksiä ilman ennakkoasetelmia. Lopulta se voi johtaa vain hyviin harjoituksiin ja onnellisuuteen elämässä. Siihen ainakin itse pyrin.

2 kommenttia:

  1. Aamut on kingeja, ja jos multa kysyttäisi, mikä on päivän paras hetki, niin se on aika kello 4:n ja 8:n välillä. Jokainen Guru sanoo, että se on paras hetki esim. meditaatiolle. Sitä kutsutaan Brahmamuhurta nimellä (aika n. 3.30-5.30.). Mieli on luonnostaan hiljaisempi ja silloin syntyy yleensä parhaat ideat, ja oppiminen tapahtuu myös parhaiten silloin. Jos olisin kirjailija, tai joku luova hemmo, tekisin kaiken työni silloin, koska silloin on aina suurin liekki ja palo kaikkeen ideointiin ja tekemiseen. Silloin ihminen tuntee olevansa onnellisimmillaan. :) Try it for 2 months... You know what I'm talking about. ;)

    Tässä vielä ihan legendaarinen video tavotteiden asettamisesta, ja ehkä myös omaksi viihdykkeeksi :) : http://www.youtube.com/watch?v=_TTnN2icTm8

    VastaaPoista
  2. Ite oon nyt puolisen vuotta heräillyt neljän aikaa aamulla, koska huomasin tuon luovuus ja ahkeruus ilmiön. On pikkuisen mukava huomata että on saanut kaikki juoksevat hommat (kuten kotitehtävät) valmiiksi 5.30 ja loppu päivän saa tehdä mitä haluan. Olen jatkanut samaan malliin suomessakin ja olen positiivisesti yläättynyt kuinka paljon asioita saa aikaan ennen kuutta.

    VastaaPoista