sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Läpivetoklinikka


Eilen 11tuntia töitä naisten beach volley turnauksessa. Ekat kolme tuntia oli ihan miellyttävää mutta kyllä se yhdestoista peli rupesi jo hieman kyllästyttään vaikka laji tietysti on hyvin katsojaystävällinen. Varsinkin kun koko turnauksen aikana sain vain kerran yhden lihasvamman hoidettavaksi ja teippasin yhden nilkan. Lopun ajan istuskelin hierojapöydällä ja opiskelin lajia. Vaikka eilen olin kohtuu poikki “lepopäivän” jälkeen oli tämän aamun treeni suorastaan loistava. Eka kerta pitkällä 7 kuukauteen. Tommonen 200-300 alkuverraa ja siitä heti kolme kierrosta vinstan lähestymisiä eli:

3x
25m (5sykliä)
n~35m (8sykliä)
n~40-45m (12-14sykliä)
Välissä aina 2x50m ylinopeutta köydellä

Jokainen suoritus kuvattiin ja analysoitiin kolmen japanilaisen voimin. Lähinnä työstettiin pintautumisen jälkeisiä vetoja ja niiden rytmiä sekä transiota normaaliuintiin. Vielä pitää työstää viimeiset 10-15m vinstalta niin MM-paikka alkaa olla aika valmis. Fyysisen kunnon kanssa tällä ei ole mitään tekemistä vaan lähinnä pitää löytää oikea tapa lähestyä loppua kun vauhti hidastuu vääjämättä. Uinnin jälkeen sitten vielä salille leukoja työstään. On kyllä ihme juttu että horisontaalisissa punneruksissa olkapää vihoittelee mutta pystypunnerrusta voi tehdä huoletta ja olkapäätä “pakkaamalla” tuntuu että liike jopa huoltaa olkaniveltä. 

Treenin aikana olin kohtuu innoissani siitä että tänä kesänä päästään Jaakon kanssa Uintievoluution nimissä jakaan näitä oppeja toivottavasti ympäri suomalaisia uintiseuroja. Tulen tästä aiheesta puhumaan enemmänkin, mutta ollaan kaikessa hiljaisuudessa luotu kolme uintiklinikka pakettia josta varmasti kaiken tasoiset uimarit saavat hyötyä.

Ensimmäinen klinikka keskittyy ainoastaan mun erikoisalaan eli rintauinnin läpivetoon. Ei ole salaisuus että mun läpivedoissa on jotain erikoista ja ainakaan vielä en ole nähnyt kellään samanlaista tapaa niitä tehdä. Olen sitä kehitellyt viimeisen viiden vuoden aikana ja viimeisen vuoden yrittänyt Jaakon kanssa luoda harjoitusprogressioita jotka on kaikkien toteutettavissa. “Karvonen style” on läpivetojen viimeinen sana (ei ole muuten mun keksimä nimitys) ja olen melko varma että se toimii 80% uimareista paremmin kuin mikään muu. Ei muuta kuin s-postia: uintievo@gmail.com niin keskustellaan minkälainen setti läpivetoja sopisi teidän seuran tarpeisiin. Alkupaketiksi sopii mun kaksiosainen setti aiheesta.




Seuraavalla kerralla kerron sitten toisesta paketista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti